Batérie elektrických áut sa po vznietení správajú inak ako keď začnú horieť autá na benzín či naftu. Elektromobilov neustále pribúda,takže developeri a prevádzkovatelia parkovacích domov stoja pred výzvou prejsť na nové technológie prevencie a hasenia tohto nové hotypu požiarov. Našťastie, veda a súkromný sektor sa spojili a priniesli riešenie. Ide o technológiu hasenia vodnou hmlou, ktorú na Slovensku dodáva 3MON.

Teoreticky je takmer každé tretie auto, na ktoré narazíme v ľubovoľnom parkovacom dome, elektrické, alebo má hybridný pohon. Takýmto číslam totiž zodpovedá súčasný predaj elektromobilov v Európskej únii. A ich počet sa bude zvyšovať, keďže Europarlament definitívne schválil zákaz predaja “spaľovákov” od roku 2035. Na tentofakt reagujú aj poisťovne, ktoré čoraz častejšie vyžadujú od developerov takzvaný VDS certifikát, ktorý vyžaduje nasadenie technológií požiarnej ochrany, ktoré si poradia aj shoriacimi zaparkovanými elektromobilmi.

Náročné na hasenie

Technické chyby, mechanické poškodenie, zanedbaná diagnostika. Aj to sú dôvody,  prečo sa môže akumulátor v elektromobile vznietiť a spôsobiť požiar. Výsledkom je síce menej ohňa ale extrémne veľa toxického dymu a vysoká teplota, ktorú je ťažké znížiť. Pri  incidente v podzemnej garáži v Prahe hasiči začiatkom mája komplikovane zasahovali pri horiacom elektrickom luxusnom aute. Museli použiť technológiu cobra, čo je vlastne  silný prúd vody, ktorý si doslova prereže cestu až k akumulátoru aby ho ochladil a uhasil. Súčasnou praxou je ponoriť elektromobil do vodného kúpeľa a počkať kým sa zníži jeho teplota.

Spaľováky sa hasia penou, ale to pri elektrických autách nepomáha. Keď sa vznieti elektromobil, je potrebné aby sa začal požiar hasiť v prvej fáze, keď vzniká, pretože kým prídu hasiči na miesto, ubehne aj 10 minút. Vtedy sú už priestory zvyčajne zachvátenépožiarom, spolu so všetkými horľavými látkami. Vtedy sa dá elektromobil jedine chladiť, tlačiť von z priestoru splodiny horenia, zabezpečiť a ochrániť ostatné požiarne úseky a evakuovať priestory. Ako najlepšia pre túto prvú fázu sa ukázala obyčajná voda, presnejšie vodná hmla.

3MON logo
Hasenie horiaceho elektromobilu - 3MON
Testovanie hasenia elektromobilov - 3MON

Pri testovaní nechali elektromobil horieť vyše sedem minút. Teplota vystúpila na 880 ˚C. Po aktivácii trysiek termokamery zaznamenali výrazné zníženie teploty už po jeden a pol minúte.

Parkovacie domy, či už sú súčasťou napríklad nákupných centier či administratívnych budov sú často vybavené klasickými sprinklermi. V prípade požiaru však vypustia toľko vody, že môžu zatopiť celé poschodie a škody pre majiteľa budovy sú výrazné. Tieto systémy sú navyše menej efektívne voči požiaru elektromobilov a preto hrozí, že kým sa podarí požiar uhasiť, spôsobí nenávratné škody na statike budovy.

Pod ochranou vodnej hmly

Odpoveďou je použitie technológie hasenia vodnou hmlou, ktorú naslovenský trh dodáva 3MON. Vyvinul ju Dánsky inštitút požiarnych a bezpečnostných technológií (DBI) spolu s dánskou firmou VID Firekill. Pre podzemné či iné uzavreté garáže je najvhodnejší statický systém špeciálnych trysiek. Tie majú vysoko spoľahlivú schopnosť detekcie požiaru a v jednom momente rozptýlia na vznietený elektromobil a samozrejme na okolité vozidlá vodnú hmlu. Práve tieto mikro čiastočky vody majú schopnosť absorbovať ohromné množstvo tepla premeného na paru. Len jeden liter vody sa rozptýli až na 1,64 metra kubického. Použije sa tak o polovicu menej vody, ako pri klasických sprinkleroch. Keďže prihasení elektromobilov je zásadné znížiť ich teplotu, vodná hmla sa ukázala ako mimoriadne efektívna.

Pri testovaní nechali elektromobil horieť vyše sedem minút. Teplota vystúpila na 880 ˚C. Po aktivácii trysiek termokamery zaznamenali výrazné zníženie teploty už po jeden a pol minúte, za necelých 15 minút klesla teplota elektromobilu len na 70˚C a na 30˚C za ďalších 15 minút. Ukázalo sa, že technológia vodnej hmly má mimoriadnu schopnosť znížiť teplotu a zároveň vziať z okolia kyslíka tým zobrať ohňu prvotné momentum a celkový potenciál.

Demonštrácia tiež dokázala, že spoužitím minima vody je možné ochrániť aj okolité automobily, navyše, vodná hmla funguje aj na autá so spaľovacími motormi. Technológia má tiež silný potenciál aj pri prevencii a hasení skladov autobatérií a dátových centier.